پرداخت سالیانه %20 تخفیف!

فروش ویژه
پشتیبانی از
وردپرس
Hubspot
جوملا
دروپال
Wix
شاپفای
مجنتو
Typeo3

تست سرعت اینترنت چیست؟

با شما هستیم با تست سرعت اینترنت چیست؟ در خدمت شما خواهیم بود تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید. و یا با  محیط آن آشنا گردید به مطالعه این مطللب بپردازید.

شرکت نگارنوین با همت بهترین کارشناس های قوی به شما کاربران و مشتریهای عزیز خدمت رسانی میکند تا هرچه آسان تر و بهتر به درخواست های خود برسید.

نگارنوین : ارائه دهنده سرورهای مجازی و اختصاصی و کولوکیشن از ۳۵ لوکیشن مختلف دنیا و ۵۰ دیتاسنتر

تست سرعت اینترنت چیست؟

تست سرعت اینترنت بهترین روش برای داشتن درک درستی از میزان سرعت کنونی اینترنت است. سرویسی که به آن وصل می‌شوید عموماً سرعت‌های دانلود و آپلود شما را بسته به طرحی که دارید، محدودیت‌های محلی، قواعد محدودسازی و مواردی از این دست محدود می‌کند.

نکته این جا است که اغلب ISP-ها موقع فروش اینترنت صحبت از سرعت‌های «تا» (Up to) یک مقدار معین می‌کنند. بدن ترتیب شرکت مربوطه دستش باز است، چون به شما وعده داده که مثلاً سرعتی تا ۳۰ مگابیت بر ثانیه در اختیار شما قرار می‌دهد و شما تنها ۲۸ مگابیت بر ثانیه سرعت دارید، با این حال شرکت می‌تواند ادعا کند که به وعده‌اش عمل کرده است. اما اگر سرعت ۱۰ مگابیت بر ثانیه داشته باشید، در این صورت آن چه پولش را پرداخته‌اید به دست نمی‌آورید و باید از ISP پرس و جو کنید.

تست سرعت اینترنت چیست؟

تست سرعت اینترنت میزان سرعت‌های Ping، دانلود و آپلود را می‌سنجد. اندازه‌گیری دو مورد آخر ضروری است زیر اغلب ISP-ها وعده‌های متفاوتی برای سرعت‌های دانلود و آپلود می‌دهند.

به طور معمول، سرعت دانلود بیشتر مورد تأکید قرار می‌گیرد اما اگر وارد جزییات شوید، ISP عموماً سرعت آپلود کمتری نسبت به سرعت دانلود ارائه می‌کند. برای نمونه یک ISP محلی که سرعت دانلود ۵۰۰ مگابیت بر ثانیه ارائه می‌کند، به طور معمول سرعت آپلودی برابر با ۱۲۵ مگابیت بر ثانیه خواهد داشت.

طرز کار تست سرعت اینترنت چگونه است؟

زمانی که شروع به تست سرعت می‌کنید، چند اتفاق رخ می‌دهد. ابتدا کلاینت مکان شما را تعیین کرده و نزدیک‌ترین سرور را برای شما انتخاب می‌کند. در برخی نسخه‌ها مانند وب‌سایت Speedtest.net امکان تغییر دادن این سرور وجود دارد. زمانی که سرور تست انتخاب شد، تست سرعت یک سیگنال منفرد (Ping) به سرور ارسال می‌کند و پاسخ را دریافت می‌کند. این تست زمان رفت و برگشت را برحسب میلی‌ثانیه اندازه‌گیری می‌کند.

پس از این که تست پینگ پایان یافت، تست دانلود آغاز می‌شود. کلاینت چند اتصال با سرور باز کرده و تلاش می‌کند قطعه کوچکی از داده را دانلود کند. در این مرحله، دو چیز اندازه‌گیری می‌شود. یکی این که چه قدر طول می‌کشد تا آن بخش از داده دانلود شود و دیگر این که چه مقدار از منابع شبکه مورد استفاده قرار گرفته است.

زمانی که کلاینت تشخیص دهد اتصال صحیحی برای تست سرویس اینترنت دارد، بخش‌های بیشتری از داده را دانلود می‌کند و مقدار داده دانلود شده در زمان تعیین‌شده را محاسبه کرده و سرعت دانلود را ارائه می‌کند.

سپس نوبت به تست آپلود می‌رسد. این تست نیز اساساُ همانند تست دانلود است، اما در جهت عکس اجرا می‌شود. کلاینت به جای دریافت داده‌ها از سرور روی رایانه، داده‌هایی را از روی رایانه به سرور آپلود می‌کند.

آیا تست‌های سرعت اینترنت دقیق هستند؟

تست‌های سرعت ساده هستند، اما اندازه‌گیری دقیق میزان سرعت اتصال اینترنتی دشوارتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

در گام دوم فرایند تست، کلاینت تلاش می‌کند تا اتصال‌های اضافی باز کند و مصرف شبکه را به بیشینه مقدار برساند. اگر شما قبلاً مصرف شبکه خود را محدود کرده باشید، در این صورت تست سرعت نمی‌تواند از مزیت همه منابع شبکه شما استفاده کند. برای نمونه اگر در زمانی که از نت فلیکس استریم می‌کنید و یا به‌روزرسانی بزرگی را دانلود می‌کنید اقدام به تست کنید، نتایج شما ممکن است پایین‌تر از تست کردن بدون اجرای این کارها باشد.

این که چگونه به اینترنت وصل شده‌اید و روی چه دستگاهی آن را تست می‌کنید نیز روی نتایج تست سرعت تأثیرگذار هستند. یک رایانه متصل به شبکه با کابل LAN احتمالاً سرعت بالاتری نسبت به یک تبلت متصل به صورت WiFi خواهد داشت زیرا وای‌فای عموماً کندتر از اترنت است. ممکن است روی دستگاه‌های مختلف نتایج بسیار متفاوتی دریافت کنید، هر چند همه آن‌ها از اتصال واحدی استفاده کنند.

دریافت دقیق‌ترین نتایج

برای به دست آوردن نتایج دقیق از تست سرعت ابتدا باید ببینید چه چیزی را می‌خواهید اندازه‌گیری کنید. آیا می‌خواهید ببینید ISP شما سرعت‌هایی که وعده داده را به شما تحویل می‌دهد یا نه. در این صورت باید به دنبال شرایط بهینه باشید. از یک دستگاه متصل با اترنت استفاده کنید، سرور تستی نزدیک به محل سکونتتان انتخاب کنید و هر چیزی که موجب کند شدن سرعت اینترنت می‌شود را متوقف کنید.

با این حال اگر می‌خواهید عملکرد دنیای واقعی را بررسی کند، از یک تست مرورگر یا اپلیکیشن استفاده کنید. با کنار گذاشتن تست روتر می‌توانید سرور دورتری را انتخاب کنید. و یا اگر به طور معمول یک یا چند استریم ویدئو روی شبکه خود در حال پخش دارید، پیش از آغاز تست می‌توانید آن‌ها را نیز شروع کنید.

در نهایت مهم نیست که چه مراحلی را طی می‌کنید یا از چه شیوه‌ای برای اندازه‌گیری بهره می‌گیرید در هر حال شما نتیجه کاملاً دقیقی به دست نخواهید آورد. با این حال می‌توانید نتیجه نسبتاً مناسبی کسب کنید که هم حس کنجکاوی شما را فرو می‌نشاند و هم به صحت ادعای ISP در مورد سرعت اینترنت تحویل شده پی می‌برید.

 

تبریک می گوییم مقاله تست سرعت اینترنت چیست؟ پایان رسید با مقالات بعدی ما را همراهی کنید.

شعار همیشگی: حفظ مشتریان فعلی ، دعوت از مشتریان قبلی ، جذب مشتریان آتی

 

نگارنوین

اولین و بزرگترین مرکز ارائه دهنده سرورهای مجازی ، اختصاصی ، دامنه ، هاست و طراحی سایت و گرافیک در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *