پرداخت سالیانه %20 تخفیف!

فروش ویژه
پشتیبانی از
وردپرس
Hubspot
جوملا
دروپال
Wix
شاپفای
مجنتو
Typeo3

 این مقاله با شما هستیم  با آموزش شبکه کردن  ویندوز ۲۰۱۹ در خدمت شما خواهیم بود تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید. و یا با مراحل نصب و محیط آن آشنا گردید به مطالعه این مطلب بپردازید.

سرور مجازی

آموزش شبکه کردن ویندوز ۷ و ۱۰

 

تجهیزات مورد نیاز:

  • مودم 
  • کابل کراس
  • سوکت
  • دو کامپیوتر
  • کارت شبکه(باید درایور مناسب کارت شبکه را نصب کنید که معمولاً به طور پیشفرض نصب شده اند.)

 

آموزش شبکه کردن ویندوز ۷

برای شبکه کردن دو کامپیوتر نیاز به سویچ و هاب نداریم و تنها از کابل Twisted Pair استفاده می کنیم. برای اتصال دو کامپیوتر از کابل کراس استفاده می شود، دو سر این کابل را بوسیله سوکت به پشت هر کیس به کارت شبکه آنها وصل می کنیم.

 

آموزش شبکه کردن ویندوز 7 و 10

 

خوب تا اینجا دو کامپیوتر از نظر فیزیکی به هم وصل شدند حالا باید پیکربندی آن را انجام دهیم. به طور کلی وظیفه فایروال جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به سیستم می باشد و در صورت روشن بودن و بسته بودن پورت های مرتبط، مانع از ارتباط بین دو کامپیوتر می شود ، به همین دلیل لازم هست که پورت های مورد نیاز را در فایروال آزاد کنیم. خاموش کردن فایروال بطور کامل کار بسیار راحتی بوده اما در مکانهایی که امنیت اطلاعات برایشان بسیار حائز اهمیت هست خاموش کردن فایروال اصلا پیشنهاد نمیشود و باید آن را روشن کرده و تنها پورتهای مورد نیاز را جهت استفاده باز کنید. در صورتی که شما میخواهید دو کامپیوتر موجود، همدیگر را Ping کنند یا ببینند، و به فایلهای موجود در یکدیگر دسترسی داشته باشند لازم هست که فیچر File and Printer Sharing را در تنظیمات فایروال آنها آزاد کنید انجام این کار به شکل زیر است:

تعمیرات ماشین لباسشویی

آموزش شبکه کردن ویندوز ۷ و ۱۰

با تایپ عبارت Firewall.cpl در RUN پنجره Windows Firewall را مشاهده میکنید اگر میخواهید که فایروال بطور کامل خاموش شود در سمت چپ پنجره در قسمت Turn Windows Firewall on or off میتوانید فایروال را بطور کامل خاموش کنید اما اگر میخواهید فایروال روشن باشد و تنها اجازه دسترسی به فایلها را بدهید آن را روشن کرده و در همان پنجره Windows Firewall در سمت چپ با استفاده از تنظیمات موجود در Allow a program or feature through Windows Firewall دسترسی File and Printer Sharing را برای کارت شبکه خود آزاد نمایید.

 

آموزش شبکه کردن ویندوز 7 و 10

 

 

برای اینکه دو کامپیوتر بتوانندبا یکدیگر تبادل اطلاعات کنند باید از آی پی آدرسهایی با Network ID یکسان استفاده نمایند بدین منظور برای ست کردن IP عبارت ncpa.cpl را در Run وارد کرده و Enter کنید.

آموزش شبکه کردن ویندوز 7 و 10

 

 

در صفحه بعد کارت شبکه مورد نظر خود را انتخاب و بر روی آن راست کلیک کرده Properties را انتخاب می کنیم . در این باکس میتوانید تنظیمات پروتکل TCP//IP شبکه را انجام دهید. برای ادامه گزینه (Internat Protocol Version 4(TCP//IPv4 را انتخاب و دکمه Properties را بزنید.

 

آموزش شبکه کردن ویندوز 7 و 10

 

در شکل زیر در کادر قرمز رنگ، با انتخاب گزینه اول ، کامپیوتر ما آی پی را بصورت اوتوماتیک از سرویس DHCP می گیرد ولی چون در حال حاضر از سرویس DHCP استفاده نمیکنیم با انتخاب گزینه دوم آی پی دلخواه خود را بصورت دستی (استاتیک) وارد می کنیم. برای مثال آی پی ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ (از کلاس C) را در نظر میگیریم و با کلیک بر روی Subnet maskسیستم بصورت اتوماتیک کلاس آی پی مورد نظر را شناسایی میکند و Subnet mask آن را می نویسد. کادر آبی رنگ برای وارد کردن DNS بکار گرفته میشود و چون در حال حاضر از آن استفاده نمیکنیم آن را به حالت پیشفرض خود رها کرده وOK را می زنیم.

آموزش شبکه کردن ویندوز 7 و 10

 

 

تا اینجا تنظیمات TCP/IP بر روی یک کامپیوتر انجام شده پس وارد کامپیوتر دیگر شده فایروال را غیر فعال می کنیم و به کامپیوتر دیگر آی پی میدهیم (با همان Subnet قبلی) مانند ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۲، دقت داشته باشید همانطور که اشاره شد باید برای اینکه دو کامپیوتر بتوانندبا یکدیگر تبادل اطلاعات کنند باید از آی پی آدرسهایی با Network ID یکسان استفاده نمایند. اکنون تنظیمات بر روی دو کامپیوتر انجام شده. حال به دو دستور پر کاربرد در محیط شبکه اشاره میکنیم این دو دستور به عیب یابی و تست کارت شبکه به ما کمک خواهند کرد. نخستین دستور IPconfig میباشد که با استفاده از آن میتوانیم تنظیمات کارت شبکه خود و وضعیت آن را در شبکه بررسی کنیم. حال وارد Run شده و cmd را تایپ میکنیم و سپس Enter می کنیم تا محیط Comand prompt اجرا شود سپس Ipconfig را تایپ میکنیم و Enter را میزنیم.

آموزش شبکه کردن ویندوز 7 و 10

 

این خروجی به شما IP , Subnet Mask و Default Getway کامپیوتر ما را نمایش می دهد. این خروجی نشان میدهد که کارت شبکه شما به درستی نصب شده و آی پی آدرس فوق به آن اختصاص یافته است. دومین دستور Ping می باشد که با استفاده از این دستور میتوانید از برقراری اتصال فیزیکی بین دو کامپیوتر مطمئن شویم. برای اطمینان از صحت برقراری ارتباط رو کامپیوتر در محیط Command Prompt فرمان Ping را تایپ می کنیم و آدرس آی پی کامپیوتر دیگر را مینویسیم برای مثال با اجرای دستور Ping 192.168.1.1 ارتباط کامپیوتر خود را با کامپیوتری با آی پی آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱بررسی می کنیم.

آموزش شبکه کردن ویندوز 7 و 10

 

با اجرای این دستور تعدادی بسته به آدرس مشخص شده ارسال میشود در صورت برقراری اتصال این بسته ها به مقصد رسیده دوباره به مبدا برمیگردد. در صورتی که اتصال شبکه قطع شده باشد با پیغام Reply from 192.168.1.1: Destination host unreachable مواجه می شوید که در اینصورت تمامی بسته های ارسالی به مقصد از بین رفته اند یعنی ارتباطی وجود ندارد. به صورت پیشفرض تعداد بسته های ارسالی ۴ بسته می باشد اگر بخواهیم تعداد مشخصی بسته ارسال کنیم مثلا ۸ بسته شکل دستور به اینگونه میشود.

Ping 192.168.1.1 –n 8

 

آموزش شبکه کردن ویندوز 7 و 10

 

اگر در آخر این دستور t- را اضافه کنید تعداد بسته ها را میتوانید بصورت نامحدود در آورید که در این صورت می توانید با زدن دکمه Ctrl+C آن را متوقف کنید یعنی به این صورت:

Ping 192.168.1.1 -t

همچنین کامپیوتر دومی هم باید بتواند کامپیوتر اولی را Ping کند. در صورتی که بعد اجرای فرمان Ping در هر دو کامپیوتر، نتیجه ای مشابه شکل به شما نشان داده شد ارتباط بین دو کامپیوتر برقرار شده و با توجه به یوزرهای ایجاد شده و مجوز دسترسی به یوزرهای ساخته شده در کامپیوتر سرویس دهنده، آن دو کامپیوتر میتوانند از منابع یکدیگر استفاده نمایند.

 

 

آموزش شبکه کردن ویندوز ۷ و ۱۰

 

در این قسمت، اتصال دو کامپیوتر برای ایجاد یک شبکه خانگی بدون سیم را می آموزید. بهترین پیشنهاد اتصال دو کامپیوتر از طریق کابل اترنت است که به روشی مطمئن و سریع بین کاربران رواج یافته است. کابل اترنت، کابلی است که با سوکت Rj45 بسته شده است. اما دو نوع کابل اترنت وجود دارد که شما میتوانید از آنها با توجه به نیاز خود استفاده کنید. اولین مورد به کابل Straight معروف است و دومین کابل نیز Crossover نام دارد. (در شکل زیر میتوانید نمودار پیکربندی هر یک از کابل ها را مشاهده کنید).

 

آموزش شبکه کردن ویندوز 7 و 10

 

 

به طور خلاصه باید گفت که با کابل کراس(crossover) تنها میتوانید به انتقال اطلاعات بپردازید اما کابل استرایت(straight) چندین کاربرد مختلف دارد. اتصال دو کامپیوتر تحت شبکه LAN با استفاده از کابل کراس برای انتقال اطلاعاتی از قبیل فایل ها ویدوئوها و تصاویر انجام می گیرد.

 

پیکربندی کامپیوترها:

۱- برای شروع باید برای هر کامیپیوتر آدرس آیپی مختلفی تنظیم شود برای این کار وارد کنترل پنل خود شوید و روی گزینهNetwork and Sharing Center کلیک کنید و در صفحه نمایان شده مطابق شکل زیر روی گزینه Change adapter settings کلیک کنید.

 

آموزش شبکه کردن ویندوز 7 و 10

 

 

در پنجره Network Connections مطابق زیر روی گزینه مورد نظر راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید.

 

آموزش شبکه کردن ویندوز 7 و 10

آموزش شبکه کردن ویندوز ۷ و ۱۰

 

سپس از پنجره Local Area Connection Properties به زبانه Network بروید و روی گزینه Internet Protocol Version 4 کلیک کرده و روی دکمه Properties کلیک کنید. حال آدرس هر یک از کامیپوتر ها را مطابق زیر تعیین کنید.

 

آموزش شبکه کردن ویندوز 7 و 10

 

کامپیوتر اول:

(IP address: (192.168.0.1
(Subnet mask: (255.255.255.0

کامپیوتر دوم:

(IP address: (192.168.0.2
(Subnet mask:(255.255.255.0

 

 

آموزش شبکه کردن ویندوز 7 و 10

 

 

به همین سادگی کار شبکه کردن دو کامپیوتر به پایان رسید. از این پس می توانید فایل های موردنظرتان را به اشتراک بگذارید و همچنین تحت شبکه بازی کنید.

 

تبریک می گوییم مقاله آموزش شبکه کردن ویندوز ۲۰۱۹ به پایان رسید با آموزش ها و مقالات بعدی ما را همراهی کنید.

نگارنوین

اولین و بزرگترین مرکز ارائه دهنده سرورهای مجازی ، اختصاصی ، دامنه ، هاست و طراحی سایت و گرافیک در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *