پرداخت سالیانه %20 تخفیف!

فروش ویژه
پشتیبانی از
وردپرس
Hubspot
جوملا
دروپال
Wix
شاپفای
مجنتو
Typeo3

سرور پایگاه داده چیست؟

با شما هستیم با آسرور پایگاه داده چیست؟ در خدمت شما خواهیم بود تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید. و یا با  محیط آن آشنا گردید به مطالعه این مطللب بپردازید.

بکاپ منظم روزانه هفتگی ماهانه در یک سرور مجزا از مزیت نگارنوین نسبت به سایرین می باشد.

سرور پایگاه داده چیست؟

شرکت نگارنوین با همت بهترین کارشناس های قوی به شما کاربران و مشتریهای عزیز خدمت رسانی میکند تا هرچه آسان تر و بهتر به درخواست های خود برسید.

کاموا

سرور پایگاه داده چیست؟

سرور پایگاه داده سروری است که از آن به‌منظور ذخیره، بازیابی و مدیریت داده‌ها استفاده می‌شود. وظیفه‌ی سرور پایگاه داده عبارت است از مدیریت به‌روزرسانی داده‌ها، فراهم کردن امکان دسترسی هم‌زمان توسط کاربرها و تضمین امنیت داده‌ها.

طراحی کامپیوترها بدین‌صورت است که داده‌های خام را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را با داده‌های دیگر ترکیب می‌کنند تا اطلاعات معناداری را تولید کنند. بدین منظور به ۲ عنصر مجزا نیاز است: یک سرور پایگاه داده که داده را نگه دارد و یک موتور پایگاه داده که فرآیندها را انجام دهد.

برای مثال یک دفترچه تلفن حاوی داده‌های خامی مانند نام، آدرس و شماره تلفن است. اما یک پایگاه داده داده‌های خام را سازمان‌دهی می‌کند؛ به صورتی که شماره تلفن تمام مخاطبانی که در یک خیابان زندگی می‌کنند را بتوانیم به‌سادگی پیدا کنیم. اینجاست که داده به اطلاعات تبدیل شده است.

در حقیقت پایگاه داده برای تبدیل داده‌های خام به اطلاعات طراحی شده است. موتورها و سرورهای پایگاه داده به انجام این کار کمک می‌کنند.

سخت افزار سرور پایگاه داده

سرور پایگاه داده کامپیوتری است که بر روی آن سخت‌افزارهایی اضافه شده است. این سخت‌افزارها باعث افزایش کنترل خواهند شد. سرور پایگاه داده برای انجام کارهای خاص طرح‌ریزی شده است. برای مثال یک کنترل‌کننده‌ی دامنه، سروری است که یک شبکه را مدیریت می‌کند، سرور تبادل ایمیل‌های سازمانی را مدیریت می‌کند و سرور مالی از عملیات حسابداری، مالیات و غیره میزبانی می‌کند. اما اغلب یک سرور سخت‌افزاری می‌تواند چندین کار را باهم انجام دهد.

در مثال پایین، یک دیتابیس وجود دارد که به چند سرور متصل شده است. کنترل تمامی این عملیات باعث تشکیل یک سیستم پایگاه داده‌ی کامل می‌شود:

سرور پایگاه داده چیست؟

سرور پایگاه داده مخزنی برای نگهداری مقادیر زیادی از داده است. در حقیقت این داده‌ها هستند که سرور پایگاه داده را می‌سازند. به همین دلیل یک سرور مالی هم می‌تواند نوعی از سرور پایگاه داده باشد.

در یک سرور دیتابیس ممکن است چندین دیتابیس مختلف وجود داشته باشد. اما اگر یک دیتابیس مانند ایمیل، بیشتر فضای سرور را به خود اختصاص داده باشد، بهتر است آن را به یک سرور پایگاه داده‌ی دیگر منتقل کنید.

انواع سرورهای پایگاه داده

چندین نوع از سرور پایگاه داده وجود دارد که از انواع مدل‌های پایگاه داده پشتیبانی می‌کنند:

  • مدل دیتابیس تخت که شامل آرایه‌های عددی عناصر یک یا دو بعدی است. یک صفحه از نرم‌افزار Excel نمونه‌‎ای از این نوع دیتابیس است.
  • مدل‌های دیتابیس رابطه‌ای گونه‌ای دیگر از سرورهای پایگاه داده هستند که سیستم‌های مدیریت پایگاه داده را از هر نرم‌افزار خاصی مستقل می‌کنند. داده‌های فروش، موجودی و مشتریان همگی داده‌های خام هستند، اما در سرور پایگاه داده‌ی رابطه‌ای می‌توان گزارش‌های مختلفی از آن‌ها تهیه کرد.
  • مدل دیتابیس شیء (object) نوعی سرور پایگاه داده است که نرم‌افزار برنامه‌نویسی و پایگاه داده را به همدیگر نزدیک می‌کند. برنامه‌نویسی SQL و Visual Studio در این قسمت به‌کار برده می‌شوند.
  • در مدل‌های پایگاه داده رابطه‌ای سلسله مراتبی، داده در ۳ ساختار سازمان‌دهی می‌شود. سرور مالی می‌تواند در این قسمت به‌کار برده شود. اطلاعاتی مانند حسابداری، بدهی‌ها و مالیات در این سرورها می‌توانند با همدیگر ارتباط برقرار کنند.

محبوب‌ ترین سرورهای پایگاه داده

بیشترین استفاده از سرورهای پایگاه داده در ذخیره‌ی اطلاعات سازمانی است. محبوب‌ترین سرورهای پایگاه داده سازمانی عبارت‌اند از:

Oracle, SQL server, DB2, MYSQL, Sybase

در این میان سرور MYSQL مایکروسافت یکی از محبوب‌ترین سرورهای پایگاه داده در میزبانی وب‌سایت است. دلیل محبوبیت این سرور علاوه بر منبع باز بودن آن، یکپارچگی ساده‌ی آن با دیگر خدمات شرکت مایکروسافت است.

 

سرور مجازی فنلاند

تبریک می گوییم مقاله سرور پایگاه داده چیست؟ سرور پایان رسید با مقالات بعدی ما را همراهی کنید.

شعار همیشگی: حفظ مشتریان فعلی ، دعوت از مشتریان قبلی ، جذب مشتریان آتی.

نگارنوین

اولین و بزرگترین مرکز ارائه دهنده سرورهای مجازی ، اختصاصی ، دامنه ، هاست و طراحی سایت و گرافیک در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *