پرداخت سالیانه %20 تخفیف!

فروش ویژه
پشتیبانی از
وردپرس
Hubspot
جوملا
دروپال
Wix
شاپفای
مجنتو
Typeo3

تفاوت سرور مجازی ویندوز و لینوکس

با شما هستیم با آموزش سرورهای ابری در خدمت شما خواهیم بود تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید. و یا با  محیط آن آشنا گردید به مطالعه این مطللب بپردازید.

بکاپ منظم روزانه هفتگی ماهانه در یک سرور مجزا از مزیت نگارنوین نسبت به سایرین می باشد.

تفاوت بین سرورهای بازی و وب سرورها

شرکت نگارنوین با همت بهترین کارشناس های قوی به شما کاربران و مشتریهای عزیز خدمت رسانی میکند تا هرچه آسان تر و بهتر به درخواست های خود برسید.

کاموا

سرور مجازی ویندوز و لینوکس

با توجه به کاربرد سرور مجازی ویندوز و لینوکس کدام سرویس مناسب کسب و کار شما خواهد بود؟ (VPS(Virtual Private Server یک ماشین مجازی (VM) است که سیستم عامل مخصوص خود را که بر روی یک کامپیوتر مستقر است، اجرا می‌کند. در حقیقت سرور مجازی یک سرویس است که توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب ارائه داده می‌شود. این سرویس مستقل از سایر فضاهای مجازی که در همان دستگاه وجود دارند، کار می‌کند. افرادی که نیاز به منابع بیشتر و کنترل بالاتری بر روی وب‌سایت خود دارند، انتخاب میزبانی تحت VPS گزینه مناسب‌تری نسبت به هاست اشتراکی برای آنها است.

VPS فاصله میان هاست اشتراکی و پلن‌های میزبانی اختصاصی را پر می‌کند. بدین معنی که می‌توان آن را به‌صورت نسبی به‌عنوان ترکیبی از این دو راه حل قرار داد. به‌عنوان مثال، VPS مانند یک آپارتمان با امکانات کامل است که در آن مالک دغدغه نگهداری از آن را ندارد و همچنین در فضای زندگی خود کنترل و آزادی عمل کامل را دارد. در میزبانی سرور مجازی کاربر می‌تواند وب‌سایت خود را تحت سیستم عامل Windows یا Linux راه اندازی کند.

ویژگی های کلی سرور مجازی

قبل از آنکه به مقایسه سرور مجازی ویندوز و لینوکس و کاربرد هر یک از آنها بپردازیم، اشاره‌ای به ویژگی‌های کلی سرور مجازی خواهیم داشت.

مقیاس پذیری

مقیاس پذیری، توانایی تحمل و عملکرد سرور به‌هنگام افزایش بار و ترافیک زیاد است، که معمولاً با بکار‌گیری منابع اضافی برای حل آن استفاده می‌شود. استفاده از یک سیستم مقیاس پذیر در کسب و کار‌ها به هنگام مواجهه با پیک‌های ناگهانی در ترافیک وب که توسط سرور مجازی قابل کنترل و مدیریت است، همواره از اولویت بالایی برخوردار است. اگر کسب و کار شما با ترافیک رو به رشد مواجه است، پس باید حجم کار رو به رشد مدیریت شود، بکار بردن سرور مجازی راه حلی قابل اطمینان برای تنظیم این مقیاس پذیری است.

منابع اختصاصی

میزبانی سرور مجازی امکان تخصیص منابع اختصاصی به کاربران را فراهم کرده و در آن انعطاف کافی در انتخاب میزان فضای دیسک ،storage ،انتقال داده‌ها، سرعت پردازش و رم وجود دارد.

دسترسی سطح root

یکی از بارزترین ویژگی‌های میزبانی VPS این است که دسترسی سطح root را برای کاربران فراهم می‌کند که کاربر به کمک آن قادر به اجرای سیستم عامل‌های مختلف، نصب برنامه‌ها و خدمات متنوع است.

سفارشی سازی

یک سرور VPS سیستم عامل خاص خود را دارد که به کاربر اجازه می‌دهد برنامه‌های مختلف سرور مانندMySQL ، Apache و PHP را نصب کند. کاربران در هنگام جستجوی پلن‌های هاستینگ از جمله خدمات سرور مجازی، تقریباً همیشه با دو گزینه برای انتخاب سیستم عامل مواجه  هستند، ویندوز و لینوکس. همانطور که اشاره شد، انتخاب سیستم عامل مناسب، مهم‌ترین عامل در هنگام خرید یک پلن میزبانی VPS است. زیرا این انتخاب به نوع محیطی که برای اجرای برنامه‌ها استفاده خواهید کرد؛ بستگی دارد. چنانچه در کسب و کار خود نیاز به مشاوره درمورد نحوه انتخاب پلن مناسب سرور مجازی هستید، با تیم فنی سینداد تماس حاصل کنید.

در ادامه بر اساس برخی پارامتر‌ها، به مقایسه سرور مجازی ویندوز و لینوکس و تفاوت‌های آنها اشاره خواهد شد.

مقایسه سرور مجازی ویندوز و لینوکس

عملکرد

  • سرور مجازی لینوکس: به‌هنگام مقایسه سرور مجازی ویندوز و لینوکس باید گفت که سرور لینوکس در مقایسه به میزان منابع کمتری احتیاج دارد و کاربرد سرور مجازی لینوکس به صورتی است که در زمان‌های افزایش بار، نیازی به راه اندازی مجدد یا اصطلاحاً reboot سیستم نیست. لینوکس طوری طراحی شده است تا همراه با SSH استفاده شود و مدیریت VPS از طریق خط فرمان انجام می‌شود.
  • سرور مجازی ویندوز: ویندوز باید بعد از هر به‌روزرسانی جزئی، ارتقاء درایور‌ها یا نرم‌افزار‌ها مجدداً راه‌اندازی شود، و از آنجا که از GUI (رابط کاربری گرافیکی) استفاده می‌کند، در صورتی که بهینه سازی نشده باشد، به‌شدت از تمام منابع استفاده خواهد کرد.

امنیت

  • به هنگام مقایسه سرور مجازی ویندوز و لینوکس در بحث امنیت، تصور بر این است که از آنجایی که در سرورهای لینوکس فقط مدیران سیستم از اختیارات ویرایشی و امنیتی برخوردار هستند، این سرور‌ها امن‌تر هستند. اگرچه این مسئله تا حدی بستگی به تنظیمات سیستم میزبان، فارغ از نوع سیستم عامل دارد.
  • سرورهای ویندوز نیز امن هستند، با این حال باید تنظیمات مناسب بر روی آنها اعمال شده باشد.

سازگاری

  • کاربرد سرور مجازی لینوکس برای نرم‌افزارهای منبع باز مانند PHP/Perl، ROR، Java، Python، SSH، CGI و Extensions FrontPage بسیار ایده آل است.
  • کاربرد سرور مجازی ویندوز نیز برای برنامه‌های اختصاصی ویندوز مانند ASP ASP.Net, MySql ,MS Access ,C# ,VB  مناسب است.

دسترسی به سرور

  • وی پی اس لینوکس: دسترسی به فایل‌ها از طریق FTP، هم در لینوکس و هم در ویندوز امکان‌پذیر است. با این حال‌، دسترسی با کمک telnet یا SSH برای لینوکس یک ویژگی مختص است.
  • وی پی اس ویندوز‌: در ویندوز دسترسی از طریق FTP وجود دارد، اما با این وجود هیچ نوع دسترسی به کمک SSH در میزبانی تحت ویندوز فراهم نیست.

کنترل پنل

  • در VPS لینوکس از cPanel یا  WHM  استفاده می‌شود.
  • در VPS ویندوز از Plesk استفاده می‌شود، که دارای یک رابط کاربری ساده و روان است.

پشتیبانی

  • هاستینگ وی پی اس لینوکس از پشتیبانی انجمن‌های open source برخوردار است، با این حال در قابلیت اطمینان آن کمی تردید وجود دارد.
  • وی پی اس ویندوز توسط تیم پشتیبانی IT مایکروسافت پشتیبانی می‌شود.

سهولت استفاده

  • استفاده از وی پی اس لینوکس آسان است، زیرا از کنترل پنل cPanel (ابزارقوی مدیریت میزبانی وب) بهره می‌برد، همچنین می‌توان مدیریت کاربران FTP و SSH را نیز در آن به‌راحتی انجام داد.
  • وی پی اس ویندوز دارای یک رابط کاربری گرافیکی GUI است.

هزینه

  • از آنجا که لینوکس یک سیستم عامل open source است، هزینه VPS لینوکس به میزان قابل توجهی پایین‌تر است.
  • ویندوز یک نرم افزار تحت مالکیت مایکروسافت است، بنابراین کاربران باید هزینه لایسنس آن را بپردازند که این هزینه معمولاً در قیمت وی پی اس لحاظ می‌شود.

مقایسه کاربرد سرور مجازی ویندوز و لینوکس

انتخاب سیستم عامل برای میزبانی VPS شما بر نحوه مدیریت VPS، عملکرد و هزینه‌های آن اثر گذار است. هر یک از سیستم عامل‌ها جوانب مثبت و منفی خود را دارند که انتخاب آن بستگی به رویکرد شما به VPS دارد. زمانی که به‌دنبال ارائه دهنده خدمات میزبانی VPS هستید، در انتخاب بین ویندوز و لینوکس دقت کنید. اگر برنامه‌های شما روی PERL، Python یا Ruby اجرا می‌شوند، در این صورت باید لینوکس را انتخاب کنید.

حال اگر توسعه دهندگان شما بر روی ASP.net یا PHP کار می‌کنند، آنگاه مسیر شما با Windows سازگار است. وی پی اس برای کاربرانی که نیاز به استقلال و کنترل کامل روی سرور دارند مناسب است. انتخاب بین ویندوز و لینوکس تنها بستگی به ترجیحات و اولویت‌های کاربر دارد. زیرا هر دو این سیستم عامل‌ها قدرتمند هستند و انتخاب آن ها به نیازهای فردی، محیط نرم افزاری و بودجه شما بستگی دارد.

با این حال ما در این مقاله سعی کردیم به اختصار به مقایسه سرور مجازی ویندوز و لینوکس بپردازیم تا شما بتوانید با توجه به تفاوت‌ها بهترین انتخاب را داشته باشید، نکته‌ی بسیار مهم در پایان آن است که در صورتی که برای افزایش ترافیک و توسعه سایت خود استراتژی سئو نداشته باشید، داشتن یک سرور هر چقدر هم عالی، بدون فایده خواهد بود.

 

سرور مجازی هلند

تبریک می گوییم مقاله آموزش سرور ابری پایان رسید با مقالات بعدی ما را همراهی کنید.

شعار همیشگی: حفظ مشتریان فعلی ، دعوت از مشتریان قبلی ، جذب مشتریان آتی.

 

 

 

نگارنوین

اولین و بزرگترین مرکز ارائه دهنده سرورهای مجازی ، اختصاصی ، دامنه ، هاست و طراحی سایت و گرافیک در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *