پرداخت سالیانه %20 تخفیف!

فروش ویژه
پشتیبانی از
وردپرس
Hubspot
جوملا
دروپال
Wix
شاپفای
مجنتو
Typeo3

در این مقاله با شما هستیم با یک مقاله کاربردی دیگر تحت عنوان افزایش سرعت ویندوز پس تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید!

افزایش سرعت ویندوز

گاها برای شما هم اتفاق افتاده که بعد از مدتی کار کردن با ویندوز سیستم ویندوزی شما کند می شود ما با روش های زیر براحتی به شما آموزش می دهیم که سرعت ویندوز خودتان را افزایش دهید

مرحله اول: فعال کردن Game Mode :

به قسمت زیر بروید و این گزینه را فعال کنید تا سرعت ویندوز شما افزایش پیدا کند

Settings > Gaming > Game mode

مرحله دوم: یرفعال کردن انیمیشن ویندوز :

با غیرفعال کردن اِفکت‌های بصری ویندوز، در هر ویندوزی که دارید، یک تغییر عظیم در افزایش سرعت ویندوز ایجاد می‌کنید. با وجود این‌که مقداری از اِفکت‌های ویندوز از بین می‌رود ولی ارزش آن را دارد که سرعت ویندوز افزایش پیدا کند. کافیست در بخش جستجو ویندوز Advanced System Settings را جستجو کنید، روی آن کلیک کنید و مراحل را پی بگیرید یا با باز کردن Run ویندوز و تایپ کردن عبارت sysdm.cpl در آن و سپس OK کردن وارد بخش Advanced System Settings شوید.

مسیر ذکر شده را دنبال کنید یا از طریق مسیر Advanced > Performance > Settings > Visual Effects و در این بخش Adjust for best performance را انتخاب کنید و در بخش زیرین فقط گزینه Smooth edges of screen fonts را فعال کنید که فونت‌ها خواناتر باشد

مرحله سوم: غیرفعال کردن سرویس‌های غیرضروری در زمان بوت :

اگر سرعت سیستم شما به شدت کند شده حتما از این ترفند استفاده کنید تا شاهد افزایش سرعت ویندوز به صورت چشم‌گیر باشید. وقتی ویندوز در حال بوت شدن است، بسیاری از سرویس‌ها را در پس‌زمینه خودش راه‌اندازی و Start می‌کند و بسیاری از این سرویس‌ها مربوط به نرم‌افزارهایی است که نصب کردیم. خب حتما شما هم متوجه شدید که نیازی نیست این سرویس‌ها اجرا شوند و برای ما مهم است که ویندوز سریع لود شود و در واقع بالا بردن سرعت ویندوز برای ما مهم است.

برای غیرفعال کردن سرویس‌های غیرضروری در جستجوی ویندوز عبارت System Configuration را تایپ کنید تا برای شما ظاهر شود و یا در محیط RUN ویندوز کلمه msconfig را تایپ کنید و OK کنید. چون من عاشق میان‌بر هستم از روش دوم مانند تصویر زیر استفاده می‌کنم. برای باز کردن Run کافیه کلیدهای ترکیبی Win + R را روی کیبورد به صورت همزمان فشار دهید.

بعد از OK کردن تصویری از محیط system Configuration را مشاهده می‌کنید. کافیه وارد تب Services شوید و مانند تصویر تیک گزینه Hide all Microsoft services را بزنید تا تمامی سرویس‌های ضروری ویندوز مخفی شود تا سرویس‌های ویندوز را غیرفعال نکنیم. سپس تمامی سرویس‌های باقیمانده را با گزینه Disable all غیرفعال کنید و روی دکمه OK کلیک کنید و سیستم را یکبار ریستارت کنید. همین یک ترفند و تنظیم تاثیر بسیار زیادی روی افزایش سرعت ویندوز خواهد داشت.

زمانی روی گزینه Disable all کلیک کنید تیک کنار تمامی سرویس‌ها برداشته می‌شود و دکمه Disable all هم غیرفعال می‌شود.

مرحله جهارم: تنظیم کردن power options :

Power Option همان‌طوری که از نام آن پیداست وظیفه کنترل مصرف برق را برعهده دارد. برای وارد شدن به این محیط می‌توانید از طریق کنترل پنل اقدام کنید و در جستجوی ویندوز عبارت Control Panel را تایپ کنید و وارد شوید و سپس دنبال بخشی به نام Power Options بگردید ( یک باتری سبز رنگ با شارژر) یا کلیدهای ترکیبی Windows key + R را فشار دهید و Powercfg.cpl را تایپ کنید و OK کنید. از منوی سمت چپ گزینه Create a power plane را انتخاب کنید و اگر لپ‌تاپ دارید یکی از گزینه‌های power saver یا Balanced را انتخاب کنید. اما اگر کیس و سیستم دارید گزینه High Performance را انتخاب کنید.

تنظیم این گزینه سرعت پردازنده را افزایش می‌دهد ولی خب مصرف بیشتر برق و باتری را به همراه دارد. اگر مصرف زیاد باتری برای شما مهم نیست از این گزینه استفاده کنید.

مرحله پنجم: غیرفعال کردن برنامه‌های غیرضروری Startup :

برنامه‌هایی که در بخش Startup ویندوز قرار دارند به محض فعال شدن دسکتاپ ویندوز، شروع به اجرا شدن می‌کنند و منابع سیستم را درگیر می‌کنند، برای جلوگیری از این عمل بهتر است برنامه‌های غیرضروری که می‌شناسید را غیرفعال کنید. دقت کنید همه را غیرفعال نکنید، چون ممکن است برخی از آنها برای کارکرد درست سیستم‌عامل نیاز باشد. مخصوصا اگر از ویندوز ۷ استفاده میکنید. اپلیکیشن‌هایی مانند گوگل کروم، اینترنت دانلود منیجر، برنامه‌های adobe و اپلیکیشن‌های دیگر از این دست را می‌توانید غیرفعال کنید. با کلیدهای ترکیبی CTRL + Shift + Esc می‌توانید وارد Task Manager شوید.

در ویندوز ۷ برای وارد شدن به این بخش مجددا کلیدهای ترکیبی windows + R را فشار دهید و عبارت msconfig را تایپ کنید و OK کنید و در سربرگ startup، لینک startup task manager را کلیک کنید (بخش آخر مخصوص ویندوز ۱۰ است). البته با جستجوی عبارت System configuration در جستجوی ویندوز هم به این بخش خواهید رسید.

سرور مجازی فرانسه

در این بخش هر برنامه‌ای که نیاز ندارید که با فعال شدن ویندوز اجرا شود را Disable کنید. در ویندوز ۱۰ startup در Task Manager قرار دارد. حالا که در بخش Task Manager قرار دارید می‌توانید از تب Process برنامه‌هایی که منابع زیادی مصرف می‌کنند را شناسایی و با راست کلیک روی آن و انتخاب گزینه End Task آن پردازش را خاتمه دهید. برنامه‌هایی که منابع زیادی مصرف می‌کنند معمولا در صدر نمایش داده می‌شوند و آن ستون درصد بالایی را نمایش می‌دهد و قرمز رنگ می‌شود.

مرحله ششم: غیر فعال کردن Hibernate :

Hibernate معمولا روی لپ‌تاپ‌ها تعبیه شده است. این گزینه تقریبا بین shutdown و Sleep قرارد دارد. عملکرد آن بدین صورت است که با فعال کردن آن، تمامی برنامه‌ها و اسناد باز شده ویندوز در همان حالت باقی می‌مانند و سیستم اطلاعات خود را در هارددیسک قرار می‌دهد و سیستم را خاموش می‌کند. تفاوت آن با Sleep این است که Sleep اطلاعات را روی RAM نگه می‌دارد اما Hibernate روی هارددیسک. حالت هایبرنیت تقریبا از پاور سیستم هیچ برقی نمی‌کشد دقیقا برعکس Sleep.

با غیرفعال کردن هایبرنیت فضای تقریبا زیادی در پارتیشنی که ویندوز روی آن نصب است، آزاد می‌شود. کلیدهای ترکیبی windows + R را فشار دهید و عبارت cmd را تایپ و OK کنید. در taskbar روی آن راست کلیک کنید و Run as administrator را انتخاب کنید و سپس دستور زیر را تایپ کنید. اگر هم از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید، کلید ترکیبی Windows + X را فشار داده و Command prompt (admin ) را انتخاب کنید.

powercfg -h off

مرحله هفتم: کاهش مصرف اینترنت برای افزایش سرعت ویندوز :

برای فعال کردن این گزینه روی کارت شبکه کلیک کنید و اینترنتی که به آن متصل هستید را انتخاب کنید و روی گزینه options کلیک کنید یا از این قسمت هم می‌توانید وارد شوید. Settings > Network and Internet > Status > Change connection properties

مرحله هشتم: تمیز کردن ویندوز با Disk cleanup :

اگر فراموش می‌کنید فایل‌های پاک شده از سیستم را به‌صورت کامل پاک کنید یا فایل‌های موقتی که روی سیستم باقی مانده‌اند را پاک کنید. کافیست در بخش Run کلمه cleanmgr را تایپ کنید و OK کنید. کمی صبر کنید در پنجره‌ای که باز می‌شود، اگر قصد دارید فایل آپدیت‌های قبلی ویندوز را هم پاک کنید گزینه cleanup system files را هم بزنید و صبر کنید. در پنجره باز شده، تیک همه گزینه ها را بزنید و OK کنید و صبر کنید، خواهید دید که فضای زیادی از پارتیشن ویندوز آزاد می‌شود و باعث افزایش سرعت ویندوز می‌شود. مراحل را تکرار می‌کنم. windows + R > cleanmgr > OK.

البته می‌توانید روی پارتیشن ویندوز راست کلیک کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید و سپس گزینه Disk Cleanup را انتخاب کنید. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که تیک گزینه پوشه دانلود هم در این بخش قرار دارد که اگر آن را هم بزنید، تمامی فایل‌های که دانلود کردید هم پاک می‌شوند.

مرحله نهم: اضافه کردن رم (RAM) به‌صورت نرم‌افزاری یا Paging File :

برای وارد شدن به این بخش کافیست همانند تصویر در RUN عبارت sysdm.cpl را تایپ کنید یا عبارت system properties را در جستجوی ویندوز جستجو کنید. اگر رَم کافی روی سیستم ندارید و سیستم شما نیاز به رَم دارد، این گزینه تا حد زیادی به شما کمک می‌کند. در واقع Paging File قسمتی از هارددیسک شما را به‌عنوان رَم در اختیار ویندوز قرار می‌دهد و بهتر است این قابلیت را اگر هارددیسک دومی دارید روی آن قرار دهید و گرنه هیچ تفاوتی ندارد که روی کدام پارتیشن فعال می‌کنید اما بهتر است روی پارتیشنی به غیر از پارتیشن ویندوز فعال شود.

چقدر از هارددیسک را به‌عنوان رم بردارم؟ اگر رم شما پایین است، مثلا ۴ گیگ یا پایین‌تر است، بهتر است مقدار حداقل برابر با مقدار رم Recommended باشد که در پایین صفحه Paging file نوشته شده است و مقدار حداکثر یا Maximum size حدود ۱.۵ برابر رَم شما باشد. برای مثال اگر ۲ گیگ رَم دارید. مقدار حداقل یا Initial size را روی ۲ بذارید و مقدار حداکثر را روی ۳ بذارید. اگر هم رم بالایی دارید و در کنار آن هم هارد SSD دارید، نیازی به این‌کار نیست و اگر هم فقط SSD دارید و رم شما پایین است با اختصاص مقداری از SSD به‌عنوان paging file، افزایش سرعت ویندوز را شاهد خواهید بود.

مرحله دهم: ریست کردن ویندوز ۱۰ برای افزایش سرعت ویندوز :

افزایش سرعت ویندوز

ویندوز ۱۰ قابلیتی به نام Reset This PC دارد که اگر می‌خواهید ویندوز شما به روز اولی که نصب کردید برگردد و مشکلاتش از بین برود کاربرد دارد. ولی باید توجه کنید که تمامی برنامه و نرم‌افزارهای نصب شده و هم‌چنین تنظیمات انجام شده از بین می‌رود و حدودا یک‌ساعت طول می‌کشد تا این تنظیمات اعمال شود. مانند نصب ویندوز سیستم شما ریستارت می‌شود و تمامی اپلیکیشن‌های نصب شده و تنظیمات ریست و پاک می‌شوند.

در هنگام شروع از شما سوالی مبنی بر اینکه کل درایو و هارددیسک را پاک کنم یا فقط پارتیشنی که ویندوز روی آن قرار دارد پرسیده می‌شود؟ بالطبع چون اطلاعات شما معمولا روی درایوهای دیگر قرار دارد فقط باید پارتیشنی که ویندوز روی آن قرار دارد را پاک کنید.

استفاده از این قابلیت نیازمند دانش و آگاهی است. اگر واقعا قصد دارید که ویندوز شما تمامی اطلاعات و تنظیماتی که تاکنون روی پارتیشن ویندوز انجام داده‌اید را از بین ببرد و حذف کند، اقدام کنید. عبارت Reset This PC را در جستجوی ویندوز تایپ کنید و وارد آن شوید. اگر از کار خود مطمئن هستید روی Get Started کلیک کنید و برای اینکه تمامی اطلاعات شما (شامل دانلود، عکس‌ها و…) که در درایور ویندوز قرار دارد، پاک نشود گزینه Keep my files را انتخاب کنید. اگر هم روی درایور ویندوز چیزی ندارید Remove Everything را انتخاب کنید.

البته می‌توانید از CMD هم کمک بگیرید و دستور زیر را وارد کنید تا مستقیما وارد Reset this PC شوید.

systemreset --factoryreset

در این بخش هم اگر تصویر زیر را مشاهده نکردید روی Change Settings کلیک کنید تا ظاهر شود و بعد گزینه موردنظر که دور آن خط کشیده شده است را انتخاب کنید و Off را به On تغییر دهید. در نهایت روی Confirm بزنید و منتظر بمانید تا فرآیند آغاز شود. البته چون به صورت مدام نسخه‌های ویندوز آپدیت می‌شود ممکن است مقداری این تنظیمات هم متفاوت باشد.

تبریک می گوئیم افزایش سرعت ویندوز به پایان رسید با مقالات و آموزش های بعدی مثل همیشه ما را همراهی کنید.

اشتراک گذاری
نگارنوین

اولین و بزرگترین مرکز ارائه دهنده سرورهای مجازی ، اختصاصی ، دامنه ، هاست و طراحی سایت و گرافیک در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *