پرداخت سالیانه %20 تخفیف!

فروش ویژه
پشتیبانی از
وردپرس
Hubspot
جوملا
دروپال
Wix
شاپفای
مجنتو
Typeo3

آموزش راه اندازی VTP سیسکو

آموزش راه اندازی VTP سیسکو

با شما هستیم با آموزش راه اندازی VTP سیسکو در خدمت شما خواهیم بود تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید. و یا با  محیط آن آشنا گردید به مطالعه این مطللب بپردازید.

بکاپ منظم روزانه هفتگی ماهانه در یک سرور مجزا از مزیت نگارنوین نسبت به سایرین می باشد.

شرکت نگارنوین با همت بهترین کارشناس های قوی به شما کاربران و مشتریهای عزیز خدمت رسانی میکند تا هرچه آسان تر و بهتر به درخواست های خود برسید.

VTP سیسکو

کاموا

در یک شبکه برای ایجاد و یا حذف Vlan در سوییچ های سیسکو نیاز است که این تغییرات بر روی تمامی سوییچ های مورد نیاز در شبکه اعمال شود. بنابراین اگر تعداد سوییچ ها و تعداد Vlan هایی که میخواهیم ایجاد کنیم زیاد باشد اینکار برای یک مدیر شبکه بسیار سخت و زمانبر می شود. از اینرو شرکت سیسکو برای رفع این مشکل یک پروتکلی به نام Vlan Trunking Protocol یا VTP ارائه داده است.

از پروتکل VTP برای تبادل اطلاعات دیتابیس VLAN بین سوییچ های یک VTP Domain به صورت متمرکز استفاده میشود.

برای راه اندازی این پروتکل ابتدا سوییچ هایی که میخواهیم از این قابلیت بهره ببرند را در یک محدوده که به آن VTP Domain میگوییم قرار می دهیم.

هر سوییچی که بخواهد در این محدوده باشد باید یکی از این Rull ها را داشته باشد:

۱- VTP Server: در هر VTP Domain حداقل باید یک سوییچ دارای این نقش باشد. فقط این سوییچ می تواند درVTP Domain ،VLAN اضافه و یا حذف کند و در Vlan Database تغییری ایجاد کند. مود پیش فرض سوییچ، سرور است.

۲- VTP Client: در این حالت نمی توان تغییری در VLAN Database ایجاد کرد، تغییرات از VTP Server دریافت میشود.

۳- VTP Transparent: سوییچی که این نقش را بعهده دارد نه می تواند در Vlan Database های دیگر سوییچ های VTP Domain، تغییرات ایجاد کند و نه تغییرات آنها را دریافت میکند. فقط بسته های ارسالی در VTP Domain را از خود عبور می دهد.

روش کار پروتکل VTP

به این صورت است که برای تبادل اطلاعات بین سوییچ های یک VTP Domain از یک عدد به نام Revision Number استفاده می شود و به ازای هر تغییر در دیتابیس VLAN این عدد یک واحد افزایش پیدا میکند.

سوییچ های یک VTP Domain هر ۵ دقیقه یکبار و یا به ازای هر تغییر در دیتابیس خود یک بسته بعنوان VTP Advertisement روی پورت های ترانک خود ارسال می کنند.

در یک VTP Domain سوییچ با Revision Number بالاتر، دارای ارجحیت است و Vlan Database آن سوییچ آپدیت تر است. بنابراین بقیه سوییچ ها دیتابیس های خود را باید با آن سینک کنند.

نمایش وضعیت VTP:

برای دیدن وضعیت VTP از دستور زیر استفاده میکنیم:

اگر بخواهیم یک سوییچ جدیدی به VTP Domain خود اضافه کنیم و چون امکان دارد که این سوییچ از قبل تنظیماتی داشته باشد باعث از بین رفتن اطلاعات دیتابیس VLAN سوییچ های آن مجموعه میشود به اینصورت که دیگر سوییچ ها به محض دیدن Revision Number بالاتر اطلاعات دیتابیس خود را با آن سوییچ سینک میکنند. برای جلوگیری از این مشکل یا باید مقدارRevision Number سوییچ جدید را ریست کنیم به این شکل که یک نام جدید برای VTP Domain آن ست کنیم تا مقدار Revision Number آن صفر شود و یا اینکه مود سوییچ را در حالت Transparent قرار دهیم.

 

تبریک می گوییم مقاله آموزش راه اندازی VTP سیسکو پایان رسید با مقالات بعدی ما را همراهی کنید.

شعار همیشگی: حفظ مشتریان فعلی ، دعوت از مشتریان قبلی ، جذب مشتریان آت

نگارنوین

اولین و بزرگترین مرکز ارائه دهنده سرورهای مجازی ، اختصاصی ، دامنه ، هاست و طراحی سایت و گرافیک در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *