پرداخت سالیانه %20 تخفیف!

فروش ویژه
پشتیبانی از
وردپرس
Hubspot
جوملا
دروپال
Wix
شاپفای
مجنتو
Typeo3

آموزش بالا بردن امنیت در سیستم عامل لینوکس

آموزش بالا بردن امنیت در سیستم عامل لینوکس

آموزش بالا بردن امنیت در سیستم عامل لینوکس

با شما هستیم با بآموزش بالا بردن امنیت در سیستم عامل لینوکس در خدمت شما خواهیم بود تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید. و یا با  محیط آن آشنا گردید به مطالعه این مطللب بپردازید.

بکاپ منظم روزانه هفتگی ماهانه در یک سرور مجزا از مزیت نگارنوین نسبت به سایرین می باشد.

شرکت نگارنوین با همت بهترین کارشناس های قوی به شما کاربران و مشتریهای عزیز خدمت رسانی میکند تا هرچه آسان تر و بهتر به درخواست های خود برسید.

● خطاهای هفت گانه:

۱) انتخاب اسم رمز ساده و یا اسامی رمز پیش فرض
۲) باز گذاشتن درگاه های (port) شبکه
۳) استفاده از نرم افزارهای قدیمی
۴) استفاده از برنامه های نا امن و یا پیکربندی شده به صورت نادرست
۵) ناکافی بودن منابع و یا نامناسب بودن ارجحیت ها
۶) نگهداری UserID های قدیمی و غیرلازم و تهیه شناسه های عمومی
۷) به تعویق انداختن فعالیت های مهم در زمینه ایجاد امنیت

۱) انتخاب اسم رمز ساده و یا اسامی رمز پیش فرض:

سرور مجازی بورس

با توجه به سریع شدن پردازنده ها و امکان دسترسی به نرم افزارهایی که اسامی رمز را کشف می نمایند، حتی با انتخاب اسامی رمز پیچیده نیز، رمز می تواند شکسته شود.
با استفاده از ابزارهایی که در سیستم عامل Unix/Linux پیش بینی شده است مسئول سیستم می تواند اجازه تولید اسامی رمز و سایر مسائل مرتبط را کنترل نماید.
در بعضی از سیستم عامل های یونیکس فایلی با نام passwd در شاخه /etc/default وجود دارد که راهبر یونیکس می تواند با ایجاد تغییراتی در آن به کاربر اجازه ندهد که اسامی رمز ساده را انتخاب نماید.

فراموش نگردد که مسئول سایت (راهبر سیستم)

این اختیار را دارد که اسامی رمز ساده ای را برای کاربران تهیه نماید، که این کار خطای مسلم راهبر می باشد. چرا که هر اسم رمز ساده دروازه ای برای ورود افراد مهاجم بوده و فرد مهاجم پس از وارد شدن به سیستم می تواند با استفاده از نقاط ضعف دیگر احتمالی و به وجود آوردن سر ریز بافر(Buffer Overflow) کنترل سیستم را در دست بگیرد. در بسیاری از سیستم های فعلی Unix/Linux مجموعه امکانات Pluggable Authentication Modules نصب بوده و توصیه اکید می گردد که کد زیر برای بالا بردن امنیت سیستم تحت /etc/pam.d و در فایل passwd قرار گیرد:

passwd password requisite usr/lib/security/pamcraklib.so retry=3

passwd password required /usr/lib/security/pam_pwdb.so use_authtok

در زمان اجرای برنامه passwd، کتابخانه های پویا(Dynamic) با نام های pamcraklib.so و pam_pwdb.so به برنامه متصل شده و کنترل های لازم را انجام می دهند.
مجموعه نرم افزارهای craklib این امکان را به سیستم اضافه می نماید تا کنترل نماید که آیا اسم رمز تهیه شده توسط کاربر شکستنی است یا خیر. فراموش نگردد که فرمان passwd تابع راهبر سیستم بوده و راهبر سیستم می تواند اسم رمز ساده را انتخاب نماید و این عمل گناهی نابخشودنی را برای مسئول سیستم ثبت خواهد نمود. در مورد اسامی رمز پیش فرض که در نصب بعضی سوئیچ ها و مسیریاب ها وجود دارد، راهبر سیستم می بایست در اسرع وقت (زمان نصب) اسامی رمز از پیش تعیین شده را تعویض نماید.

۲) باز گذاشتن درگاه های شبکه:

کاموا

باز گذاشتن درگاه هایی که محافظت نشده و یا بدون استفاده می باشند، به مهاجمین اجازه می دهد به نحوی وارد سیستم شده و امنیت سیستم را مخدوش نمایند. فرمان های زیادی مانند finger وrwho و غیره وجود دارند که افراد مهاجم می توانند با اجرای آنها در شبکه و قرار دادن آدرس کامپیوتر مقصد، اسامی کاربران و تعداد زیادی از قلم های اطلاعاتی مربوط به کاربران را به دست آورده و با حدس زدن اسم رمز وارد سیستم گردند.

به وسیله ی ابزارهاییی که در سیستم عامل Unix/Linux وجود دارد می توان درگاه های باز را پیدا نموده و تمهیدات لازم را انجام داد. یکی از این فرمان ها nmap است که با اجرای این فرمان و قرار دادن optionهای لازم و وارد نمودن آدرس IP، درگاه های کامپیوتر مورد نظر را پیدا نموده و فعالیت های اخلال گونه را انجام داد. راهبر سیستم با اجرای فرمان netstat –atuv می تواند سرویس هایی که در حال اجرا هستند را مشخص نموده و به وسیله انواع روش هایی که وجود دارد سرویس را غیر فعال نماید

۳) استفاده از نرم افزارهای قدیمی:

توصیه می شود که از نرم افزارهایی که نسخه های جدید آن به دلیل وجود اشکالات امنیتی در نسخه های قدیمی روانه بازار شده است، استفاده شود و گناهی بس نابخشودنی است که راهبر سیستم با استفاده از نرم افزارهای قدیمی راه را برای سوء استفاده کننده گان باز بگذارد.
برای  مثال فرمان ls دارای مشکلی بوده که با قرار دادن آرگومانی خاص می توان سرریز بافر به وجود آورده و کنترل سیستم را به دست گرفت.

۴) استفاده ازبرنامه های ناامن و یا پیکربندی شده به صورت نادرست:

به دلیل مسائل خاصی بعضی از سیستم ها نیاز به مجوزهای خاص داشته و اعمال مجوزها می تواند مسائل غیرقابل پیش بینی را به وجود آورد و ضمنا با پیکربندی نامناسب نرم افزار، راه برای سوءاستفاده کنند گان باز خواهد شد.
به عنوان مثال نرم افزارهایی وجود دارد که برای اجرا شدن، مجوز Set UserID را لازم داشته (مجوز S) و این مجوز در حالتی که صاحب فایل اجرایی root باشد، بسیار خطرناک است. فرمانی که این اجازه را دارد با اجرای فراخوان های سیستم(System call) مانند setid تغییر مالکیت داده و قدرت root را کسب می نماید و راهبر سیستم می بایست تاوان این گناه نابخشودنی را نیز پس بدهد.

۵) ناکافی بودن منابع و یا اختصاص دادن ارجحیت نامناسب:

کم نمودن هزینه های مربوط به امنیت و عدم آموزش های لازم و تهیه ننمودن نرم افزارهای بازدارنده می تواند تعدادی مسائل غیرقابل پیش بینی به وجود آورد. مخصوصا جابجایی اولویت های هزیه نمودن اعتبارات می تواند امنیت سیستم را خدشه دار نماید. لازم به یادآوری است که این مطلب فنی نبوده و مدیریتی می باشد ولی راهبر سیستم می بایست مرتبا نکات لازم را در این زمینه به مقامات مسئول گوشزد نماید تا مدیریت ارشد سازمان بیش از بیش به اهمیتِ امنیت پی برده و هزینه های لازم را تامین نمایند. عدم اطلاع رسانی مسؤول سایت دراین زمینه به مدیریت های مافوق که احتمالا در این زمینه نیز تخصصی ندارند نیز اشتباهی بسیار بزرگ خواهد بود.

۶) نگهداری UserID های قدیمی و غیرلازم و تهیه شناسه های عمومی:

نگهداری UserIDهای قدیمی و شناسه هایی مانند TEST می تواند معضلات زیادی را به وجود آورده و امکان سوء استفاده را بالا برد. تهیه ی شناسه های عمومی نیز به دلیل نامشخص بودن هویت اصلی کاربر می تواند مشکل زا باشد.
مسؤول سایت می بایست رویه ای را برای کشف UserID های غیر فعال اتخاذ نماید و به وسیله ی هر روشی که صلاح می داند پس از تهیه فایل پشتیبان لازم، UserIDهای غیرفعال را در مقاطع معینی متوقف نماید و شاید یکی از بهترین روش ها برای این کار عوض نمودن اسم رمز باشد. به عنوان مثال به وسیله دستور زیر می توان UserID با نام someone را غیر فعال نمود:
chmod 000 /home/someone

تولید UserID های عمومی مانند test و guest و غیره که مورد علاقه بسیاری از مهاجمین است، یکی  دیگر از بزرگترین اشتباهات غیرقابل بخشش راهبر سیستم می باشد.

۷) به تعویق انداختن فعالیت های مهم در زمینه ایجاد امنیت:

با کم اهمیت دادن مسائل حفاظتی از جمله عدم نصب ترمیم ها (Patch) و عدم تهیه فایل های پشتیبان، می توان گفت که مسئول سیستم تیر خلاص را به کامپیوترهای خود شلیک نموده است و خطایی بسیار بزرگ را مرتکب شده است.

 

تبریک می گوییم مقاله آموزش بالا بردن امنیت در سیستم عامل لینوکس پایان رسید با مقالات بعدی ما را همراهی کنید.

شعار همیشگی: حفظ مشتریان فعلی ، دعوت از مشتریان قبلی ، جذب مشتریان آت

نگارنوین

اولین و بزرگترین مرکز ارائه دهنده سرورهای مجازی ، اختصاصی ، دامنه ، هاست و طراحی سایت و گرافیک در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *