پرداخت سالیانه %20 تخفیف!

فروش ویژه
پشتیبانی از
وردپرس
Hubspot
جوملا
دروپال
Wix
شاپفای
مجنتو
Typeo3

تفاوت هاست و سرور

با شما هستیم با آموزش نصب دایرکت ادمین در سرور لینوکس در خدمت شما خواهیم بود تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید. و یا با  محیط آن آشنا گردید به مطالعه این مطللب بپردازید.

بکاپ منظم روزانه هفتگی ماهانه در یک سرور مجزا از مزیت نگارنوین نسبت به سایرین می باشد.

شرکت نگارنوین با همت بهترین کارشناس های قوی به شما کاربران و مشتریهای عزیز خدمت رسانی میکند تا هرچه آسان تر و بهتر به درخواست های خود برسید.

کاموا

تفاوت هاست و سرور را به‌راحتی می‌توان در مثالی از صنعت رستوران‌ها مشاهده کرد، که چگونه یک host (میزبان) و یک سرور (خدمت‌گذار) با مشتریان ارتباط برقرار می‌کند. اگرچه تشخیص تفاوت هاست و سرور در دنیای کامپیوتر چندان هم آسان نبوده است و در واقع، بسیاری از تازه‌کارها در این مسیر، تعاریف مربوط به تفاوت هاست و سرور را گاهاً به اشتباه جای یکدیگر استفاده می‌کنند.

در پاسخ به این پرسش که ابتدا مرغ بوده یا تخم مرغ؟ باید گفت در فضای مجازی ابتدا سرور پیش از هاست به وجود آمده است. پیش از ظهور شرکت‌های هاستینگ‌، سرورها و کامپیوتر‌ها با یکدیگر ارتباط آنلاین داشتند. همزمان با همه‌گیری اینترنت در دهه ۱۹۹۰، شرکت‌های میزبانی وب برای مدیریت تعداد بیشماری از سرورها که شامل سیستم‌های کامپیوتری متنوع و گسترده‌ای بودند، ظاهر شدند.

بررسی تفاوت هاست و سرور

تفاوت هاست و سرور در چیست؟

می‌توان به این صورت تعریف کرد، هر وب‌سایتی که در اینترنت حضور دارد، بر روی یک سرور در جایی از جهان قرار دارد. بنابراین شرکت ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ شرکتی است که مقادیر زیادی سرور را سازمان‌دهی می‌کند و همچنین وب‌سایت شما را (در ازای هزینه مشخص) در سروری که متعلق به آنها است مدیریت می‌کند. این توضیح تا حدودی خلاصه است، اما قصد داریم توضیح عمیق‌تری از زوایای مختلف سرورها و هاست‌ها ارائه دهیم تا بتوانید درک کاملی از این مفهوم و همچنین تفاوت هاست و سرور داشته باشید.

سرور چیست؟

کامپیوترهای سرور در دهه ۱۹۹۰ پدیدار شدند تا آپلود و راه‌اندازی وب‌سایت‌ها در اینترنت را مدیریت کنند. سرورها برای تبادل داده‌های دیجیتالی، از دریافت ایمیل تا ارائه تصاویر با وضوح بالا، با یکدیگر در تعامل و ارتباط هستند. هر سرور دارای یک دامنه پروتکل اینترنت (IP) است که یک آدرس آنلاین منحصر به‌فرد به سرور می‌دهد. به‌عنوان مثال اگر www.google.com را در یک مرورگر آنلاین تایپ کنید، مرورگر IP منحصر به‌فرد مختص Google را فراخوانی می‌کند.

انواع سرورها

در کل انواع مختلفی از سرورها وجود دارد. به‌عنوان مثال یک فایل سرور به کاربران در یک شبکه اجازه می‌دهد تا فایل‌ها را به‌صورت ایمن ذخیره کنند. سرورهای چاپگر، شبکه‌ای از دو یا چند چاپگر را مدیریت می‌کنند. سرورهای پایگاه داده جستجوی اطلاعات پایگاه داده را به ترتیبی که توسط ادمین شبکه تعیین شده است؛ پردازش می‌کنند.

چنانچه تمایل دارید جزئیات بیشتری از انواع سرور را بررسی کنید مقاله انواع سرور و کاربرد آنها را مطالعه کنید، در این مقاله ما به تعریف برخی از این سرورها می‌پردازیم:

  • Email
  • Proxy
  • Platform
  • Application
  • Communication

ایمیل سرور Email Server

ایمیل سرور شناخته شده‌ترین نوع سرور است که پیام‌های الکترونیکی را از طریق اینترنت منتقل می‌کند. یک ایمیل سرور پیام‌های الکترونیکی را از کامپیوتر‌های کاربران در شبکه دریافت می‌کند و آن پیام‌ها را به دیگر سرورهای ایمیل که در همان شبکه حضور دارند، منتقل می‌کند. ایمیل سرورها یکی از شفاف‌ترین تفاوت‌ها بین هاست و سرور به حساب می‌آیند. یک هاست یا میزبانی وب امکانات ایمیل متفاوتی ارائه می‌دهد که بستگی به تنظیمات سرور ارائه دهنده پیام‌های الکترونیکی دارد.

پروکسی سرور Proxy Server

پروکسی سرور‌ها نیز عملکردی بینابینی دارند و درخواست کامپیوترهای کلاینتی که می‌خواهند منابع سرور‌های دیگر در اینترنت را استفاده کنند، مدیریت می‌کنند. یک کامپیوتر client به یک سرور پروکسی متصل می‌شود، یک نوع سرویس (فایل، صفحه وب، اتصال امن) را درخواست می‌کند، سرور پراکسی سپس درخواست را برای ساده‌سازی نحوه استفاده از داده‌ها ارزیابی می‌کند. پروکسی سرورها به گونه‌ای تکامل یافته‌اند که به‌صورت یک web proxy servers به محتوای آنلاین دسترسی داشته باشند و در عین حال برای کاربران امکان ناشناس ماندن را نیز فراهم می‌کنند.

این سرور نقش واسطه را بین کلاینت‌ها و سرورهای دیگر ایفا می‌کند. وقتی کاربری بخواهد فایل و یا اطلاعاتی را از یک سرور دیگر دریافت کند به Proxy server متصل می‌شود .یک پروکسی سرور بین یک برنامه کلاینتی (مانند یک مرورگر وب) و یک سرور خارجی (مانند سرور دیگری در وب) قرار دارد. که به منظور فیلتر کردن درخواست‌ها، بهبود کارایی و به اشتراک گذاشتن ارتباطات است و در برخی موارد کاربری Tunnel را داشته و مانند خدمات VPN شخصی استفاده می‌شود. سرور پروکسی ممکن است در همان سرور به‌عنوان یک سرور فایروال، یا در سروری مجزا وجود داشته باشد که درخواست‌ها را توسط فایروال بررسی می‌کند.

سرور پلتفرم Platform Server

چندین سرور که دستورات سخت افزاری و سیستم عامل را ارسال می‌کنند یک خانواده سرور به نام سرور پلتفرم را تشکیل می‌دهند. سازمان‌های بزرگ برای اینکه بتوانند حجم زیادی از داده‌ها را با سرعت بسیار سریع تبادل و پردازش کنند، از سرور‌های پلتفرم استفاده می‌کنند.

اپلیکیشن سرور Application Server

اپلیکیشن سرور یک بستر برای توسعه برنامه‌های تحت وب و همچنین ایجاد یک زیرساخت  مناسب جهت اجرای اپلیکیشن‌ها فراهم می‌کند. زیرساخت‌های Application server بر روی یک مدل layer service اجرا می‌شود. این سرور اجزای مختلفی ارائه می‌دهد که یک توسعه دهنده نرم‌افزار از طریق API به آنها دسترسی پیدا می‌کند. عملکرد اصلی یک اپلیکیشن سرور پشتیبانی از طراحی صفحات وب dynamic است.

سرور ارتباطی Communication Server

سرور ارتباطی برای فراهم آوردن سرویس‌های ارتباطی راه‌اندازی می‌شود که هر کاربر و یا کامپیوتر به‌عنوان یک end point می‌تواند با اتصال به سروری که برای این منظور راه‌اندازی شده است با دیگر کاربران در ارتباط باشد و موارد مورد نیاز را به کاربر یا  end point مقابل خود ارسال کند، که میزان دسترسی‌ها و ارتباطات هر فرد با افراد دیگر نیز توسط سرویس‌های  امنیتی کنترل می‌شود.

Communication Server به‌عنوان یک پلتفرم carrier-grade است. این سرورها حاوی تعداد زیادی از communication application هستند. یک سرور ارتباطی قابلیت ارتقاء تجهیزات را در هر سطح از معماری سیستم کامپیوتری خود دارد. تولید‌‌کنندگان تجهیزات سخت افزاری، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، انجمن‌های صنعتی و فروشندگان communication server بخشی از سیستم‌های سرور ارتباطی را که به‌سرعت در حال رشد هستند، نمایندگی می‌کنند.

هاستینگ چیست؟

حال که با مفاهیم سرور و انواع آنها آشنا شدید، به تعریف هاستینگ و انواع آن می‌پردازیم. آشنایی با مفاهیم هاستینگ تصویر واضح‌تری از تفاوت هاست و سرور را برای شما ترسیم می‌کند. میزبانی وب یا هاستینگ نوعی سرویس میزبانی اینترنتی است که به افراد و سازمان‌ها امکان دسترسی به اینترنت را می‌دهد. سرویس میزبانی وب، سرورهای اجاره‌ای یا اختصاصی را برای استفاده مشتریان فراهم می‌کند که از طریق دیتاسنتر به‌صورت آنلاین باهم ارتباط برقرار می‌کنند.

منابع یک سرور می‌تواند بین چندین مشتری به اشتراک گذاشته شود، که سرویس‌های هاستینگ با ارائه انواع مختلف برنامه‌های میزبانی وب این کار را میسر می‌کنند. سرویس‌های میزبانی وب به مشتریان امکان ایجاد دامنه را می‌دهند که از طریق آنها دسترسی به اینترنت را میسر می‌سازد. بسیاری از کسب‌و‌کار‌های کوچک در شروع کار خود از سرویس‌های میزبانی وب استفاده می‌کنند تا در هزینه‌های خود صرفه جویی کرده و کار خود را گام به گام اما با موفقیت توسعه دهند.

انواع سرویس های میزبانی وب

قبل از ثبت نام در یک سرویس میزبانی وب، باید انواع مختلف سرویس‌های میزبانی وب موجود و در دسترس افراد و کسب‌و‌کارها را بشناسید. برای رعایت سادگی، چهار مورد از محبوب‌ترین سرویس‌های میزبانی وب را بازگو می‌کنیم.

هاست اشتراکی Shared Hosting

همانطور که از نام آن پیدا است، هاست اشتراکی شامل اشتراک منابع سرور در بین چندین مشتری است. مزیت این سرویس در آن است که منابع سرور را به اشتراک می‌گذارد و هزینه پشتیبانی سرور را بین مشتری‌ها تقسیم می‌کند. از طرفی ممکن است سرعت انتقال داده کند‌تری را تجربه کنید.

هاست VPS

عبارت VPS، مخفف Virtual Private Server به معنی سرور مجازی است. این نوع هاست احتمالاً محبوب‌ترین نوع آن در بین کاربرانی است که قصد ارتقاء هاست خود را دارند است. یک VPS همچنان یک محیط اشتراکی است، اما نوع به اشتراک گذاشتن آن متفاوت است. دیگر مزیت هاست VPS این است که آنها دارای تنظیمات زیادی هستند و این مسئله موجب انعطاف‌پذیری بیشتر آنها می‌شود. در سرویس‌های اشتراکی این قابلیت وجود ندارد. چرا که در آنها با اعمال تغییر در یکی از هاست‌ها، تغییرات بر روی دیگر هاست‌های همسایه نیز اعمال خواهد شد.

سرورهای VPS همچنین دارای مقیاس مشخصی برای منابعشان هستند. میزان دقیق منابع در دسترس هاست در هر ثانیه مشخص است و در صورتی که در آینده با افزایش ترافیک کسب‌و‌کار خود مواجه شوید، می‌توانید به‌سادگی به افزایش منابع خود بپردازید.

هاست اختصاصی Dedicated Hosting

در هاست اختصاصی هر سرور متعلق به یک مشتری است. این بدان معنی است که شما تمام منابع سرور را به خودتان اختصاص داده‌اید. سرعت سریع‌تر انتقال و پردازش داده‌ها و uptime بالا باعث می‌شود این نوع میزبانی وب برای کسب‌و‌کارها و کارآفرین‌هایی که می‌خواهند محصولات و خدمات بیشتری ارائه دهند جذاب باشد. با این حال، به یاد داشته باشید که عموماً شما شخصاً مسئولیت پشتیبانی از مسائل مربوط به نگهداری و پشتیبانی سرور را بر عهده دارید.

هاست اشتراک فضای سرور Colocation

این هاست شبیه به میزبانی اختصاصی است. با این تفاوت که کاربر مالک سرور است و راه‌اندازی آن به صورت فیزیکی در محل کار است این سرور کمی گران‌تر از میزبانی‌های دیگر است. شما امکان کنترل کامل بر روی سرور خود را دارید، این بدان معنی است که می‌توانید هر اسکریپت یا سرویس‌هایی را که عملکرد وب‌سایت شما را ارتقاء می‌بخشد بدان اضافه کنید. این نوع میزبانی وب برای کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهایی که محاسبات پیچیده‌ای دارند و همچنین منابع مالی کافی برای خرید و نگهداری یک سرور دارند، مناسب است. بسیار مهم است که بدانید وب‌سایت شما به چه نوع سرویس میزبانی وب احتیاج دارد. علاوه بر این، بودجه شما نیز در انتخاب سرویس میزبانی وب و هاستینگ تعیین کننده است.

هاست ابری Cloud Host

در این سرویس وب‌سایت بر روی بیش از یک سرور قرار می‌گیرد. در صورت بروز اشکال در یک سرور سایت بدون هیچ اشکالی قابل دسترسی خواهد بود. میزبانی ابری جدیدترین و بهترین نوع میزبانی وب است. موتور جستجوی گوگل نمونه‌ایی از هاست ابری است که می‌توان گفت کاربران کند بودن آن را متوجه نمی‌شوند.

تفاوت هاست و سرور

برای جمع بندی تفاوت هاست و سرور، می‌توان گفت هاست یک فضا از سرور محسوب می‌شود که وب‌سایت شما در آن قرار دارد، اما نمی‌توان به‌طور یقین گفت که هاست زیر مجموعه سرور است و یا سرور زیر مجموعه هاست است، زیرا ممکن است یک هاستی مربوط به یک وب‌سایت داشته باشیم که نیازمند چندین سرور باشد، مانند شبکه‌های اجتماعی همچون facebook و یا چندین وب‌سایت داشته باشیم که از طریق یک سرور پشتیبانی بشوند.

یک سرور میزبانی وب، فضای هارد خود را به فضاهای کوچک‌تری تقسیم کرده و آن را با هزینه کمتر در اختیار افراد مختلف قرار می‌دهد در این حالت از چندین سایت تا چند صد سایت از سرور میزبان به‌صورت مشترک استفاده می‌کنند.

 

سرور مجازی فنلاند

تبریک می گوییم مقاله آموزش نصب دایرکت ادمین در سرور لینوکس پایان رسید با مقالات بعدی ما را همراهی کنید.

شعار همیشگی: حفظ مشتریان فعلی ، دعوت از مشتریان قبلی ، جذب مشتریان آتی.

نگارنوین

اولین و بزرگترین مرکز ارائه دهنده سرورهای مجازی ، اختصاصی ، دامنه ، هاست و طراحی سایت و گرافیک در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *