پرداخت سالیانه %20 تخفیف!

فروش ویژه
پشتیبانی از
وردپرس
Hubspot
جوملا
دروپال
Wix
شاپفای
مجنتو
Typeo3

امروز با شما هستیم با آموزش نصب SNMP در ویندوز سرور ، خیلی مواقع لازم می شود که برای کنترل ترایک و مزیت آپتایمی سرور مانیتور کنیم برای اینکه بتوانیم سرورهای مجازی و حتی اختصاصی را مانیتور کنیم نیاز هستش که افزونه اس ان ام پی را روی سرور نصب و کانفیگ کنیم در آموزش های گذشته نصب و کانفیگ snmp در لینوکس در سیستم عامل های اوبنتو و سنتوس توضیح داده شده امروز با شما هستیم با آموزش نصب و کانفیگ کامل SNMP در ویندوز سرور پس با ما همراه باشید! سه سوت

SNMP مخفف عبارت Simple Network Management Protocol می باشد که معمولا به دو صورت Read Only و Read Write در سرورها فعال می شوند ، دستگاه های سخت افزاری شبکه اعم از سویچ ها و روترها بصورت پیشفرض بر روی خود این سرویس را فعال دارند اما این سرویس بر روی ویندوز سرور وجود ندارد و باید نصب و پیکربندی شود در این آموزش نحوه نصب این افزونه در سرورهای ویندوز ۲۰۰۳ ۲۰۰۸ ۲۰۱۲ ۲۰۱۶ ۲۰۱۹ را به شما عزیزان آموزش می دهیم.

نحوه آموزش نصب SNMP در ویندوز سرور :

در مرحله اول وارد کنسول Server Manager ویندوز سرور خود شوید و به قسمت Features رفته و بر روی Add Features کلیک کنید در مرحله بعد از اینکه بر روی Add Features کلیک کردید و وارد صفحه بعد شدید از میان Feature های موجود گزینه SNMP Services را انتخاب کنید و مطمئن شوید که هر دو گزینه SNMP Service و SNMP WMI Provider هر دو تیک خورده اند باشند سپس بر روی دکمه Next کلیک نمائید.

در مرحله بعدی صفحه Summary یا خلاصه به شما نمایش داده می شود بر روی گزینه Install کلیک می کنیم تا فرآیند نصب آغاز گردد ، در این مرحله فرآیند نصب شروع می شود و مواردی که در قسمت Features انتخاب کردید نصب می گردند.

در این مرحله زمانیکه تمامی Feature ها بصورت کامل نصب شدند صفحه Summary به شما نمایش داده می شود و خلاصه ای از اتفاقاتی که در طی فرآیند نصب انجام شده است را به شما نمایش می دهد. بر روی دکمه Close کلیک کنید تا نصب Add Feature Wizard تکمیل گردد.

در این مرحله حالا شما در Server Manager می توانید SNMP Services را مشاهده کنید که نصب شده است و حالا می بایستی شما تنظیمات مربوط به SNMP Services را روی سرور انجام دهید تا سیستم مانیتورینگ بتواند از آن استفاده کند ، برای مثال سیستم مانیتورینگ PRTG اینکار را برای ما انجام می دهد. برای اینکه بتوانید پارامترهای مربوط به سرویس های SNMP را روی سرور انجام دهید به ابتدا به منوی Start بروید ، Administrative Tools را باز کنید و به قسمت Services وارد شوید ، از این قسمت بر روی گزینه SNMP سرویس Double Click کنید.

در Properties مربوط به سرویس SNMP سرور وارد تب Security بشوید ، اینجا دقیقا همانجایی است که شما باید پارامترهای مربوط به SNMP Service را پیکربندی کنید :

  • Community String : در واقع می توان به نوعی این رشته را رمزعبور SNMP قلمداد کرد ، سیستم های مانیتورینگ می توانند با استفاده از این کلمه عبور به اطلاعات سرویس SNMP دسترسی پیدا کنند ، شما می توانید از این رمز به عنوان یک Preshared Key استفاده کنید.
  • آدرس IP سرور مانیتورینگ : توجه کنید که قرار نیست همه سیستم های موجود در شبکه اطلاعات مربوط به SNMP را دریافت کنند بنابراین شما باید یک آدرس IP که مربوط به سیستم مانیتورینگ شما می باشد را در این سیستم تعریف کنید تا بتواند از طریق شبکه اطلاعات SNMP را دریافت کند.

زمانیکه شما بر روی گزینه Add از قسمت Accepted community names کلیک کردید می توانید Community Name یا Community String را به همراه Community rights یا دسترسی های مد نظر اضافه کنید ، برای کار ما که راه اندازی سیستم مانیتورینگ انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران است ، داشتن دسترسی READ ONLY برای دریافت اطلاعات کافیست.

  • NONE : از ارسال هرگونه اطلاعات توسط SNMP از این سیستم جلوگیری می شود
  • NOTIFY : فقط اجازه ارسال SNMP Trap را به سایر سیستم های شبکه می دهد.
  • READ ONLY : به سیستم هاست مورد نظر اجازه پردازش درخواست های SNMP SET را نمی دهد.با استفاده از SNMP SET برخی از نرم افزارها می توانند مقادیری را در سرور مورد نظر تغییر دهند که در حالت READ ONLY این اجازه به آنها داده نمی شود و از لحاظه امنیتی هم همیشه این مورد برای مانیتورینگ پیشنهاد می شود.
  • READ WRITE : اجازه پردازش دستورات SNMP SET را هم به این هاست می دهد.
  • READ CREATE : به این هاست اجازه ایجاد موجودیت های جدید را در SNMP Table می دهد
  • نکته : سعی کنید تمامی تمهیدات امنیتی که برای ایجاد یک Password بکار می برید در Community Name نیز بکار ببرید ، از طریق SNMP اطلاعات زیادی را می توان از سیستم دریافت کرد ، بهتر است به مقاله زیر در خصوص چگونگی ایجاد یک رمز قوی مراجعه کنید و بر اساس این راهنما Community Name خود را ایجاد کنید.

زمانیکه Community Name را ایجاد کردید بر روی گزینه Add در قسمت Accept SNMP packets from these hosts کلیک کنید . در این قسمت شما می توانید آدرس IP سرور مانیتورینگ خود را وارد کنید که در اینجا سرور ما یک ManageEngine OPManager است. از لحاظ امنیتی همیشه سفارش می شود که کمترین تعداد آدرس IP ممکن را در این قسمت داشته باشید.

آدرس IP که ما در بالا وارد کردیم را با آدرس IP سیستم مانیتورینگ خود جایگزین کنید. زمانیکه تمامی پارامترها پیکربندی شدند شما می توانید همه این تنظیمات را در Properties مربطو به SNMP Service ( Local Computer) مشاهده کنید. اگر همه چیز درست است بر روی دکمه OK کلیک کنید تا تنظیمات شما انجام شود و بر روی سرویس SNMP شما اعمال شود.

تبریک می گوئیم آموزش نصب و کانفیگ SNMP در ویندوز سرور مجازی به پایان رسید و حالا شما می توانید سرور خود را در اسکریپت و برنامه های کنترل ترافیک مثل پی آر تی جی PRTG ادد و سرور را مانیتور کنید

تا آموزش های بعدی ما را همراهی کنید.

نگارنوین

اولین و بزرگترین مرکز ارائه دهنده سرورهای مجازی ، اختصاصی ، دامنه ، هاست و طراحی سایت و گرافیک در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *