پرداخت سالیانه %20 تخفیف!

فروش ویژه
پشتیبانی از
وردپرس
Hubspot
جوملا
دروپال
Wix
شاپفای
مجنتو
Typeo3

در این اموزش با شما هستیم با آموزش نحوه مشاهده مشخصات آی پی پس تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید !

WHOIS چیست

نحوه مشاهده مشخصات آی پی

WHOIS پروتکلی است که برای یافتن جزئیات یک منبع اینترنتی مانند نام دامنه، بلوک آدرس IP یا یک سیستم مستقل استفاده می شود. به صورت “Who Is” تلفظ می شود. این پروتکل برای ذخیره جزئیات در یک پایگاه داده و ارائه جزئیات پایگاه داده در قالب های قابل خواندن توسط انسان استفاده می شود. شما می توانید مستندات کامل WHOIS را در RFC 3912 بیابید. قبل از پرداختن به جزئیات بیشتر، باید چند مفهوم اساسی را درک کنیم.

 

نام دامنه: نام دامنه صرفاً یک رشته شناسایی است. باید در DNS (سیستم نام دامنه) ثبت شود. نام دامنه در URL برای شناسایی یک صفحه وب استفاده می شود.

به عنوان مثال: www.interserver.net

 

آدرس IP: آدرس IP نیز یک رشته شناسایی است. دو نسخه از آدرس های IP در حال استفاده وجود دارد. آنها IPv4 و IPv6 هستند. کمبود IPv4 منجر به اختراع IPv6 شد. IPv4 فقط از ارقام تشکیل شده است و آنها با نقطه از هم جدا می شوند. IPv6 شامل کاراکترهای دیگری مانند حروف الفبا است.

به عنوان مثال: IPv4: 172.16.254.1

IPv6: 2001:0db8:0a0b:12f0:0000:0000:0000:0001

نحوه مشاهده مشخصات آی پی

سیستم خودمختار: یک سیستم خودمختار (AS) مجموعه ای از پیشوندهای مسیریابی IP (پروتکل اینترنت) است که به یکدیگر متصل هستند. اینها را می توان توسط یک یا چند اپراتور شبکه کنترل کرد، اما آنها از طرف یک نهاد اداری واحد خواهند بود. این نهاد یک خط مشی مسیریابی مشترک به اینترنت خواهد داشت.

 

جستجوی WHOIS

فرآیند بازیابی جزئیات WHOIS یک دامنه، بلوک IP و غیره از پایگاه داده، جستجوی WHOIS نامیده می شود. می توان آن را به روش های مختلف انجام داد. ابزارهای آنلاین زیادی برای انجام جستجوی WHOIS وجود دارد. ابزارهای شبکه InterServer را می توانید در اینجا پیدا کنید: https://www.interserver.net/network-tools.html. جستجوی Whois نیز می تواند از رابط خط فرمان انجام شود. دستور جستجوی Whois از ترمینال در زیر ارائه شده است.

$ whois interserver.net

اینها روشهایی برای انجام جستجوی Whois هستند. جستجوی Whois جزئیات زیادی را ارائه می دهد و اکنون می خواهیم ببینیم که این شامل چه جزئیاتی است.

 

نتیجه WHOIS

داده های خام WHOIS ممکن است در قالب قابل خواندن توسط انسان در پایگاه داده ذخیره نشود. ابزار جستجوی WHOIS داده ها را بازیابی می کند و آنها را به ترتیب مرتب می کند تا بتوانیم جزئیات را به راحتی درک کنیم. ممکن است اطلاعات شخصی مانند آدرس ایمیل، آدرس و غیره در نتیجه WHOIS وجود داشته باشد. بیایید ببینیم طبقه بندی جزئیات WHOIS برای دامنه چیست.

جزئیات WHOIS – طبقه بندی

جزئیات WHOIS به صورت زیر طبقه بندی می شوند.

۱) اطلاعات دامنه

۲) تماس با ثبت نام کننده

۳) تماس اداری

۴) تماس فنی

 

اطلاعات دامنه

این نوع اطلاعات شامل جزئیات کلی در مورد دامنه است. از فیلدهای زیر تشکیل خواهد شد. توضیحات هر فیلد در کنار فیلد توضیح داده شده است.

سرور مجازی برج میلاد

دامنه: این فیلد به شما نام دامنه ای را می دهد که در حال پرس و جو از جزئیات WHOIS هستیم.

نحوه مشاهده مشخصات آی پی

Registrar: این مشخصات ثبت کننده ای است که نام دامنه نزد او ثبت شده است.

 

تاریخ ثبت: این تاریخ اولین بار ثبت نام دامنه است. با برخی از ابزارهای جستجوی WHOIS، به عنوان “تاریخ ایجاد” نمایش داده می شود.

 

تاریخ انقضا: تاریخ انقضای دامنه است. ممکن است در این زمینه سردرگمی وجود داشته باشد. اگر دامنه قبلا منقضی شده باشد، این فیلد یک سال بعد از تاریخ انقضای واقعی آن نشان داده می شود. در این شرایط، ما می توانیم “وضعیت” را بررسی کنیم. اگر “Hold” یا “Redemption” باشد، منقضی شده است. اگر دامنه قفل شده باشد، می توانیم تاریخ انقضا را در مجموعه تاریخ های ثبت در متن زیر پیدا کنیم.

 

تاریخ به روز رسانی: این تاریخ آخرین به روز رسانی جزئیات WHOIS است.

 

وضعیت: این وضعیت ثبت کننده دامنه است. اگر محدودیتی وجود نداشته باشد و دامنه از یک ثبت کننده به ثبت کننده دیگر منتقل شود، “OK” خواهد بود. جزئیات بیشتر وضعیت ثبت کننده در https://www.interserver.net/tips/kb/all-about-epp-code/ مشخص شده است.

 

Name Servers: در این قسمت جزئیات سرورهای نام استفاده شده توسط دامنه در این بین ارائه می شود.

تماس با ثبت نام کننده

همانطور که از نام آن مشخص است، این منطقه جزئیات ثبت کننده یک دامنه را در اختیار شما قرار می دهد. ضمناً چه کسی ثبت نام می کند؟ ثبت کننده شخص یا سازمانی است که دامنه ای را ثبت می کند. این به سادگی جزئیات شناسایی نام دامنه خاص است. جزئیات زیر برای ثبت نام کننده وجود خواهد داشت.

۱) نام

۲) سازمان

۳) خیابان

۴) شهر

۵) ایالت

۶) کد پستی

۷) کشور

۸) تلفن

۹) فکس

۱۰) ایمیل

 

تماس اداری

مخاطب اداری کسی است که Whois مجاز به تعامل با ثبت کننده نام دامنه برای پاسخ به سؤالات مربوط به ثبت نام دامنه و ثبت کننده است. این مجوز توسط ثبت نام کننده خواهد بود. جزئیات این طبقه بندی دقیقا مشابه موارد فوق خواهد بود.

 

تماس فنی

این فرد یا سازمانی است که توسط ثبت کننده مجاز به مدیریت تمام مسائل فنی دامنه است. آنها همه اخطارهای تمدید و سایر اخطارهای اداری دامنه را دریافت خواهند کرد.

نحوه مشاهده مشخصات آی پی

حریم خصوصی WHOIS

ممکن است توجه داشته باشید که ICANN برای ثبت نام دامنه به اطلاعات شخصی بالقوه نیاز دارد. این ممکن است مشکلات مختلفی را برای ثبت نام کنندگان ایجاد کند. راهی برای محافظت از این جزئیات از مشاهده عموم وجود دارد

تبریک می گوئیم نحوه مشاهده مشخصات آی پی به پایان رسید با اموزش های بعدی ما را همراهی کنید.

نگارنوین

اولین و بزرگترین مرکز ارائه دهنده سرورهای مجازی ، اختصاصی ، دامنه ، هاست و طراحی سایت و گرافیک در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *